Vozvrashchenie (Dönüş) – Film İnceleme
FİLMİN KÜNYESİ
Filmin Adı: Vozvrashchenie (Dönüş)
Oyuncular: Vladimir Garin, Ivan Dobronravov, Konstantin Lavronenko, Natalia Vdovina
Yönetmen: Andrey Zvyagintsev
Süre: 1 saat 48 dakika
Tür: Gizem, Dram
Neden İzleyelim?
Acının, hüznün, belirsizliğin hüküm sürdüğü bir hikaye ile karşı karşıyayız. 12 yıl sonra ortaya çıkan bir baba karşısında iki küçük çocuk ve bir eş var. Hikayenin çarpıcılığı daha babanın gelişinden kendini belli ediyor. Geçmişe dair boşluğun hiçbir cevabı yok. Sadece eve gelen bir baba ve sonrası…
Hikayede dallanıp budaklanan bir kişilerarası ilişki yumağı yok. Temelde baba ve oğullarının kurduğu iletişime odaklanılmış. Anne figürünün bile hikayenin arka planında kaldığını görüyoruz. Bu aslında güzel; çünkü baba ve oğulları üçgeninin daha da karmaşıklaşmasını önlüyor.
Hikayenin nasıl bir yol çizdiğine gelecek olursak pek de iç açıcı bir gelecek olduğunu söyleyemeyiz. Belki de “Bunca zaman neredeydin?” sorusundan başlamak üzere konuşulacak pek çok şey olmasına rağmen yönetmen hepsini es geçiyor. Zaten babanın oğullarıyla ilk karşılaşmasında sadece “merhaba” demesi, geçmişe dair bir diyalog geçmeyeceğini hissettirmeye başlıyor. Ardından da beklendiği üzere bir baba-oğul kucaklaşması görmüyoruz. Ancak üçünün arasında gerilimin tavan yapacağı bir gezi başlıyor. Üstelik annelerinin izni de var. En kötü ne olabilir ki?
Babanın oğullarıyla ilişkilerinde dikkat edilmesi gereken noktayı filmin ilk sahnesinde anlıyoruz. Korkak olarak nitelendirilen bir çocuk ile topluluğun görüşlerine uyarak kendisini kabul ettiren ve çatışmadan kaçınan başka bir çocuk olmak üzere iki farklı karakter görüyoruz. Dolayısıyla bu iki farklı çocuğun babalarıyla kurduğu ilişki de iki farklı yoldan ilerliyor. Büyük çocuk Andrei daha ilk günden babasının sözünü dinleyen, uyumlu çocuk profiline devam ediyor. Ivan ise babasının geldiğini eski bir fotoğraftan doğruladığı an sorgulamalara başlıyor. Babasının her hareketini dikkatle izliyor ve onu eleştirmekten çekinmiyor. Bu farklılık iki kardeş arasında da zaman zaman gerginliğe yol açıyor.
Filmin bunca buhranı içinde nefes aldırabilen tek şey çekimlerin yapıldığı mekanların eşsiz manzarası olsa gerek. Baba ve oğullarının çıktıkları gezide sürekli yer değiştirmeleri sayesinde pek çok mekanın güzelliğine kapılıp gidiyoruz. Ivan balık tutarken yemyeşil ağaçlar ile insanı kendine çeken suyun birleşiminin verdiği huzuru yakalayabiliyoruz. Sahne geçişlerinde de özenle seçilen fotoğraflardan oluşan bir albümün sonraki sayfasına geçiyor izlenimine kapılıyoruz.
Rus sinemasının baba figürünü ele alışları bilindik; ancak bu sefer Andrey Tarkovski’ nin varisi olarak görülen bir yönetmen tarafından sinema dünyasına kazandırılan bir filmden bahsediyoruz. 2003 yılında Venedik Film Festivali’ nden beş dalda ödülle ayrılan filmin alkışı hak ettiği de aşikar. Bütün bunların yanında filmin trajik bir sonu barındırdığı da acı bir gerçek olarak ortaya çıkıyor. Filmde büyük çocuk Andrei’ yi canlandıran Vladimir Garin, filmin çekimleri tamamlandıktan sonra filmin başında da gösterilen sahnede yer alan gölde boğularak hayatını kaybetmiştir.
Baba-oğul ilişkisine başka bir açıdan bakmak isteyenler ve belirsizliğin verdiği gizem duygusunu tatmak isteyenler için filmin kesinlikle tatmin edici olduğunu söyleyebilirim. Keyifli seyirler!
Necla AYDOĞAN
Psikolojik Danışman
neclaydogan.94@hotmail.com